Tuesday, May 8, 2012

Alkisah Dongeng: Hadiah Hari Lahir

Alkisah pada suatu pagi yang indah dan permai, Ash,seorang budak yang rajin lagi sempoi, tengah mengemas dan membersihkan rumahnya. Mengemas dan menyapu rumah sudah menjadi hobinya sejak beberapa tahun yang lalu. Pada mulanya, memang Ash tidak suka membuat kerja-kerja rumah. Bak pepatah "alah bisa tegal biasa"..


Semasa Ash tengah riang-ria menyapu ruang tamu rumah, tiba-tiba kedengaran bunyi loceng rumah.. 


 "Ding Dong~"
 "Assalamulaikum~" kedengaran satu suara pula.


 "Eh, sapa pulak datang awal pagi ni?" Ash bermonolog dalaman. 


Dijenguk keluar kelihatan kelibat seorang pemuda dan disebelahnya ada sebuah motosikal. Ya la kan, takkan ada seekor lembu pula. 


 "Eh, itu kan..Ya Syabab, ya habibi!" bisik hati Ash. Gila kau nak cakap 'ya habibi' depan Si Syabab tu! 


"Walaikumsalam saudara Syabab..ada apa ke mari pagi-pagi ni? Anta dah breakfast ka?" 


 "O, hehe.." jawab Syabab sambil tersengih-sengih.


 "Kenapa pula tersengih ni wahai Syabab?.." marah Ash sebab si Syabab tersengih saja.


 "Saya datang nak berikan ni kat awak", Syabab pun menghulurkan satu bungkusan.


 "Eh, apa pulak ni?" Ash pun membuka bungkusan tersebut. Terharu sangat si Ash bila bungkusan tadi rupanya ada dua helai tudung yang cantik berwarna biru dan oren. 


 "Err, kenapa awak beri saya tudung? Awak kan tau saya ni tak bertudung..."


 "Takpe la..saya ikhlas nak beri kat awak. Anggap saja sebagai hadiah hari lahir awak..hari ini ulang tahun kelahiran awak yang ke-21 kan? Tak mengapa walaupun awak tak bertudung, saya sentiasa berdoa kepada Allah, doakan yang terbaik untuk awak, doakan semoga hidayah Allah menyapamu,"


 "Terima kasih," Ash tersipu malu ;) 


 "Baiklah, saya nak balik dulu. Umi saya tengah tunggu kat rumah tu," 


 "Eh, kejap," "Ya, ada apa?"


 "Ya Syabab, sudi tak awak jadi..err..err..imam keluarga saya?"


 "Hah?" blushing2 muka si Syabab mendengar pertanyaan si Ash. 


 "Awak, kita kan masing-masing masih muda. Saya ni masih study lagi,belum mampu nak menanggung awak..." belum sempat lagi Syabab menghabiskan ayatnya,Ash menyampuk.. 


 "Oi, awak cakap apa ni? Merepek meroyan la..Malam ni ada majlis kesyukuran sempenan ulang tahun kelahiran saya. Ahli keluarga terdekat je yang datang. Jadi saya nak jemput awak sekali la. Jom la solat sama-sama malam ni tapi awak jadi imamnya.." jelas Ash. 


 "Oh, maaf..saya salah faham pulak..hehe..Terima kasih sebab sudi jemput saya. Ini merupakan satu penghargaan buat saya untuk menjadi imam solat bersama keluarga awak malam ni," 


 "Tak pe la..sooner or later, awak akan jadi jugak imam tetap keluarga saya...ooppss," terlepas cakap sudah si Ash tu.


 Syabab hanya mampu tersenyum melihat telatah Ash yang gila-gila tapi baik hati itu. ;)






cilok google






 ****
 p/s: cerita dan nama watak adalah dongeng semata-mata 
 by: asH

No comments: