Saturday, March 30, 2013

Kuching Berselawat

Assalamualaikum wr wbt,

Semalam pada 29 Mac 2013 bersamaan 17 Jamadil-Awal 1434 Hijrah bertempat di Dewan Bahasa dan Pustaka, aku dan seorang rakan baikku menyertai sebuah program yang Insya-Allah sangat2 bermanfaat bagi diri aku dan juga sekalian pengunjung yang lain. Itulah dia Kuching Berselewat 3 :):):)

Kuliah perdana disampaikan oleh Ustaz Azahar Hashim al Hadhromi dan terdapat juga alunan qasidah yang dipimpim oleh Kumpulan AlMawlid & Kumpulan Qasidah Rahmatan lil 'Alamin.

SubhanaAllah, sungguh merdu dan berirama sekali alunan qasidah  pada malam itu. Pada alunan qasidah sesi yang terakhir, selawatnya berirama seakan-akan lagu kebudayaan negeri Sarawak iaitu 'Puteri Santubong Puteri Sejinjang'. Dalam banyak2 qasidah, aku paling suka qasidah 'Ya Hanana', malah aku hafal part 'chorus' nya kerana selalu sangat mendengarnya. 

Kalau hendak tahu, ini adalah kali pertama aku mengikuti program sebegini. Hati aku tertarik nak join apabila terlihat sebuah status rakan Facebook yang dishare dari Facebook Al-Mawlid. Dan aku pun ajak sekali rakan baikku. Kami mengamalkan car pooling pada petang itu.  Sesampainya aku di depan dewan tersebut, nak keluar dari kereta, aku disambut oleh seorang budak sekolah aku kira berusia 10 tahun kot. Dia memberi salam kepadaku.. Comel sungguh. Sewaktu persembahan qasidah juga aku terlihat ada seorang budak kecil berusia kira2 2 atau 3 tahun, lengkap berserban dan berjubah putih duduk dengan ustaz2 dan kelihatan mulutnya terkumat kamit mengikut bacaan qasidah. SubhanaAllah, sungguh comel,malah lebih comel daripada adikku sendiri. 

Agaknya aku menaip terlalu panjang. Haha. Ok, sampai disini saja.

Wasalam. 

sumber: FB Almawlid. p/s: cuba cari aku dlm gmba :P

No comments: