Sunday, January 15, 2012

Kecewa & Patah Hati? Cara Pulihkan part 2

Assalamulaikum~ Bertemu kita sekali lagi kat sini..

Ok, dalam part 2 ini saya akan berkongsi tips pulihkan hati yang kecewa kerana persahabatan. Kalau yang part 1 pasal kekecewaan dengan ex, then part 2 pasal kekecewaan dengan rakan2.

sumber: google


Ada banyak sebab kenapa kita boleh kecewa dengan rakan2 kita. Antaranya, salah faham dan terkasar bahasa yang boleh menyinggung perasaan. Sebab yang lain2 rasanya tak perlulah saya mention kan, setiap orang berbeza sebabnya. Ada beberapa cara untuk pulihkan hati anda yang kecewa sekaligus pulihkan persahabatan anda sekalian.

1. First, kalau kecewa ngan kawan tu, luahkan kat kawan baik yang lain. Mana tahu mereka ada solution untuk sebab kekecewaan anda terhadap kawan tadi. Meluahkan juga bagus supaya anda dapat lepaskan pekung di dada.

2. Berdepan dengan kawan anda itu. Bagitau dia yang anda kecewa kat dia atas sebab so and so..bincang baik2 dan cakaplah anda kecewa kat dia namun anda masih nak jadi kawan baik macam dulu2. But in certain cases, boleh jugak kalau taknak berkawan lagi =P (jangan ikut yang ni!)

sumber: google



3. Dah bagitau kawan baik yang lain? Mereka bagi idea? Tapi anda sendiri yang tak berani berdepan dengan kawan yang terbabit. Ataupun langsung tak bagitau sapa2? Dok diam2 je la..Meaning, simpan dalam hati je. Bila berdepan dengan kawan anda tu, anda akan tersenyum lebar seolah-olah anda tak rasa kecewa pun. Memang dia buat anda kecewa tapi anda maafkan dan lupakan je salah dia. Memaafkan lebih baik daripada simpan bara lama2.

sumber: google


Ok, ni adalah serba sedikit tips dari saya. Mungkin tak berapa nak bagus tapi dapat dimanfaat jadi bahan bacaan pun cukuplah...
Adios, Sayonara~

2 comments:

iili.lolly. said...

hmmm..bole pakai..tp situasi saya sangat x kena..huhu

Ash-and-The-Cat said...

o yeke?tips ni randomly saya tulis. kalau saya pun ada selisih faham dengan kwn, saya akan diam2 jer takut tercakap perkara yg tak baik :)